donderdag 14 november 2013

No sugar please

Since this summer, I'm very inspired by blogs like this one about healthy food. I was quite shocked to read how much sugar we sometimes eat without knowing it. I always had a big energy dip after lunch, so I thought maybe it has something to do with the sugar. So I changed my foodpattern: no more bread and no sugar (or well, not so much anymore. My daily piece of chocolate at my after-dinner coffee doesn't count as sugar, does it ;-)?.
But I can't live on a piece of cucumber or lettuce, so I for months I'm baking this healthy snack now. You'll never want to buy all this prepacked cookies once you've tasted this. It really gives a lot of energy in the moments between your meals.
It's supereasy to make!
Just put together in a bowl: 500 g of oats (havermout), 50 ml honey, 250 g of dried cranberries, about 100g of something else (dried fruit, nuts or anything you like. Watch out if you're avoiding sugar: the dried fruits can contain sugar as well), pinch of salt, 40g melted butter, 4 egg-whites and some cinnamon (or Dutch speculaaskruiden jaaaa!).
Stir it good and then put it in a cake tin or something. Press it flat.  Let it bake at 200 degrees untill it's golden brown. Allow to cool down before cutting it.
Good luck! Are you also lowering on sugar?

7 opmerkingen:

  1. Jammie, dat ziet er lekker uit! Ik ga het zeker eens maken. Ik gebruik zelf geen suiker en probeer de kinderen zo weinig mogelijk suiker te laten eten. We hebben eigenlijk nooit snoep in huis, jammer genoeg hebben we nu een hele bult in de kast liggen na Sint Maarten. Elke dag mogen ze 1 snoepje kiezen en daarna is het weer klaar voor een hele poos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa, goed van je joh! Ik eet ook al heel lang geen suiker (alweer 15 jaar!!). Vaak vervang ik suiker in recepten door agave- of rijststroop (laag glycemischer nog dan honing) of door eco palmsuiker (werkt super in recepten waar basterdsuiker in moet. En voor de choco-verslaving... bij de bio winkel hebben de superlekkere raw choco repen met vijgen, ananas en nog meer. Niet goedkoop maar wel heel lekker! Jouw koek ga ik binnenkort ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed van je! Ik ga dit receptje even pinnen en snel een keer maken. Het lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er heerlijk uit, ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, ik merk ook echt het verschil sinds ik minder suiker eet, vooral die after-lunch dip blijft (meer) weg. Maar helemaal zonder suiker lukt me nog niet. Kom graag die overheerlijke snack bij je proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for your comments, I really love to hear from you.